Ei sitten tullut sitä kaivattua ajopäivää! Ehkä se hivenen edes lohduttaa, että saan olla tämänkin päivän "työssäoppimassa". Työt alkoi jo 5.30 ja kuudelta auto starttasi linjalle. Autossa oli pikkasen hiljasta, joten tulipahan sitten nukuttua melkein koko matka. Joten oli taas suurta hyötyä ja iloa istua linjalla. Silmänruokaa nyt ainakin oli, mutta eipä juuri muuta. Tässä kun on päivä aikaa tuhlata tunteja Rovaniemellä, niin tulin heti kättelyssä käymään koululla. Olisi Höntille asiaa, mutta eipä näytä olevan työpaikalla ollenkaan. Noh, pitänee kait soittaa sille, jos puhelimitse saisi asian hoidettua. Tai ilkeämpi temppu olisi, kun menisin keskustelemaan asiasta ajojärjestelijän kanssa suoraan ilman välikäsiä, siis Hönttiä. Tiedän, että se olisi pienimutoinen loukkaus Hönttiä kohtaa, mutta ainakin asiat selviäisivät heti kerralla, eikä vasta huomenna. Eilen alkoi pikkasen käämit lämpenemään, kun kyselin tämän päivän ajosta puolilta päivin, niin sain vastauksen vasta viiden pintaan. Onneksi en jäänyt odottamaan vastausta, vaan soittelin työssäoppimispaikkaan ja sovin tämän päivän keikan. Pikkasen ottaa kupoliin tämä koulun informaatiopolitiikka, opettajat (tai ainakin Höntti) olettavat, ettei työelämä jousta koulun toiveiden mukaan joka tilanteessa. Minä olen ikävässä välikädessä, kun molemmista suunnista tulee palautetta tästä informaatiokatkoksesta. Eilen kun juttelin Suuren Päällikön kanssa, niin sanoin kertovani terveiset koululle, mutta kehotin antamaan palautetta suoraan koululle. Toivottavasti Suurelta Päälliköltä lähtisi tulenkatkuinen palaute koululle.

Olen saattanut purkaa turhautumistani opintojen henkilkohtaistamisesta. Miten ihmeessä opettajat ja muun henkilökunnan saisi tajuamaan, että henkilökohtaistaminen ei ole pelkästään sitä, että saa vaihdettua vahvan osaamisen aiheet työssäoppimiseen? Henkilökohtaistamiseen kuuluu myös se, että saa lisäopetusta niihin aiheisiin, jotka tarvitsevat enemmän opettelua asian sisäistämiseen. Henkilökohtaistamiseen voidaan sisällyttää myös opintojen nopeuttaminen, jos siihen löytyy resursseja. Sen olen todennut erittäin monessa paikassa, etei koulujen resurssit riitä opintojen nopeuttamiseen, eikä oikeastaan juuri minkäänlaiseen henkilökohtaistamiseen. Henkilökohtaistamisessa pitäisi pystyä ja osata ottaa huomioon myös se, että minkälaisella tekniikalla opiskelija oppii. Kun ryhmässä on yhdeksän opiskelijaa, niin kaikki eivät todellakaan opi luokassa istumalla ja kuuntelemalla. useimmat meidän porukasta kaipaa lisää käytännön harjotteita. Vaikka työssäoppimisjaksot ovat käytäntöä, niin monet auton tekniset asiat oppisi paljon paremmin ja tehokkaamin, kun olisi se auto siinä vieressä, josta päästäisiin katsomaan ja tutkimaan.

Onhan tässä useaan otteeseen omalla porukalla naureskeltu, että se on tärkeä taito osata pitää kuskia kädestä kiinni. Eihän sillä ajotaidolla mitään tee, kun sen kerkeää hankkimaan sitten vasta työpaikalla. joten jatketaan taas harjoituksia, siis kädestä kiinni pitämistä ja lähdetään hakemaan tilattuja varaosia.