Pitihän sitä taas palata "sorvin" ääreen, eli istumaan takaisin koulunpenkille. Tänään ei olisi minun pakollista olla istumassa, mutta päätinpähän tulla istumaan, kun ei ollut muuta "järkevää" tekemistä. Tänään olisi oikeasti yhdistelmäpuolen ammattipätevyystunteja kuormaukseen liittyvistä asioista. Kyllä meille linja-autopuolelle käydään samoja asioita, mutta tieto tulee pelkästään linja-autoon liittyvistä kuormauksista. Mutta eipähän ole pakko istua kaikkia tunteja sitten, kun ne tunnit on merkattu lukujärjestykseen. Onneksi ei ole pakko olla koko aikaa skarppina, vaan pystyy samalla tekemään kaikkea kivaa.

* * * * *

Tämä on aika tehotonta opiskelua. Istutaan päivässä seitsemän (7) tuntia, josta otetaan tauot pois. Tehokkaasti tehtynä istuttaisiin "vain" viisi (5) tuntia päivässä. Mutta aiheet teoriatunneilla ei ole ihan sitä toivoin, eikä myöskään opetuksen tehokkuudessa ole kehumista. Kun oppitunti on kolmevarttia (45min), niin oikeasti asiasta puhutaan maksimissaan puoli tuntia ja loppu aika höpötellään kaikkea muuta. Joten jos tehokkuus otettaisiin kunnolla käyttöön, niin meidän ei oikeasti tarvitsisi istua kuin kolme ja puoli (3,5) tuntia koulunpenkillä. Kaiken muun ajan pystyisi hoitamaan muita velvollisuuksia. Kaiken huipuksi, jos opiskelija ilmoittaa olevansa pois asioiden hoitamisen vuoksi, niin alkaa kauhea määkiminen. Eihän sitä voi hoitaa asioita, kun ollaan itsekin virka-ainaka koulun penkillä. Ja osa asioista on pakko hoitaa kotipaikkakunnalla! Ei taaskaan yhtään ole joustovaraa. Suuresti ihmettelen, etteikö joku instanssi puutu tällaiseen toimintaan.