Huhtikuussa 2010 aloitettiin tämä yhdistetty linja-auton ja yhdistelmän kuljettajan koulutus. Molempiin otettiin kuusi opiskelijaa, eli yhteensä kaksitoista (12). Koulutus oli lähinnä suunnattu Pello - Kolari (- Ylitornio) akselin työttömille tai työttömyyshan alaisille kuljetusalasta kiinnostuneille sekä heille, joilla oli tarve saada kuljetusalalle ammattipätevyys. Pello - Kolari alueelta koulutukseen ei ollut hakeutunut tai päässyt kukaan. Ylitorniolaisia aloitti neljä (4), joista kolme on lopettanut, torniolaisia kaksi (2), joista tonen on lopettanut, yksi on Himangalta, Sodankylästä, Liperistä, Rovaniemeltä, Taivalkoskelta ja Kemistä, joka myös lopetti. Kahdestatoista (12:sta) viisi (5) on lopettanut juhannukseen 2010 mennessä. Kaksi saatiin tilalle, toinen on Kajaanista ja toinen Kuopiosta. Eli meitä on tällä hetkellä yhdeksän koulutuksessa. Meillä on pitkin matkaa ollut ammattipätevyyteen liittyviä asioita. Meillä pitäisi olla ammatipätevyyteen liittyvä koe tässä jossain vaiheessa, mutta Höntti oli Tuossa jonakin päivänä alkanut tarkistamaan meidän paikallaoloja ammattipätevyystunneilla. Oli joutunut tekemään aika traagisen toteamuksen. Yhdeksästä vain kolmella on kaikki tarpeelliset tunnit suoritettuna. Lopuilla on muutamasta tunnista yli viiteenkymmeneen tuntiin sellaisia poissaoloja, jotka pitäisi tehdä jossain vaiheessa, jotta voisi osallistua ammattipätevyyskokeeseen. Se mitä satuttiin juttelemaan perjantaina asiasta, niin muutamalla saattaa olla lähinnä kyse siitä, ettei kaikkea ole merkitty niin kuin olisi pitänyt. Etenkin näiden kahden osalla on varmaan merkitsemättä, jotka aloittivat juhannuksen jälkeen. Ja on sitten yksi joka siirtyi kesken kurssin rekkapuolelta linja-autopuolle, niin hänen ammattipätevyysajot voi olla merkkaamatta, kun hänen ainakin piti ajaa ne tuon viimeisen työharjoittelun jälkeen. Mutta siis tämähän on loistavasti, kun kaikki ammatipätevyyteen liittyvät tunnit on pietetty, niin vain kolmanneksella jäljellä olevista on kaikki kunnossa.

Itse kaikilla tarpeellisilla tunneilla mukana olleena, niin en kyllä yhtään ihmettele, että miksi meidän porukassa on käynyt yllättävän suuri kato ja osallistumisprosentti on niin alhainen. Osa menee tiedottamisen tai oikeastaan tiedottamisen puuttumisen. Vaikka lukujärjestys on ollut ajoissa, mutta muutoksista ja kaikista "pakollisista" oppiaineista ei ole tullut informaatiota ollenkaan tai vasta edellisenä iltana tai kyseisen päivän aamuna. Tottakai pitäisi olla lähtökohtana, että oli päivän aihe pakollinen tai ei niin meidän pitäisi olla paikanpäällä, mutta meistä jokainen on perheellinen ja on niitä muita velvotteita joiden vuoksi on voinut joutua lähtemään kotipaikkakunnalle asioita hoitamaan. Ja tuon viimeisen työharjoittelun jälkeen meillä lukujärjetys muuttui tosi järjettömäksi. Joka toinen viikko meillä oli tiistaina ja torstaina ja joka toinen meillä oli tiistaina, keskiviikkona ja torstaina pakollisia teoriaopintoja. Eli niinä päivinä, kun ei tarvitsin tkoulunpenkillä, niin olisi pitänyt olla työharjoittelussa. Vaikka olisi kuinka ansiosidonnaisella päivärahalla, niin kenelläkään ei ole vara kulkea satoja kilometrejä edestakaisin kahta kertaa viikossa. Se, että kulkee kerran viikossa on ihan eriasia kuin ajaa tupla määrä kilometrejä omalla kustannuksella. Etenkin Höntillä on ihan uskomattomia kuvitelmia meidän taloudellisista ja ajallisista resursseita. Viimeksi kun käytiin palautekeskustelua ja työvoimatoimiston akka oli paikan päällä. Hän hoki kokoajan sitä, että meille ei saa järjestelystä koitua ylimääräisiä kustannuksia. Ei niitä ylimääräisiä kustannuksia olisi tullut, jos ne pakolliset 2-3 teoriapäivää olisivat olleet peräkkäisiä, eikä noin jokatoinen päivä koulussa ja jokatoinen päivä työharjoittelussa.

Eikä tuo Höntti ole mitenkäänpäin opiskelijaystävällinen opettajakaan. Kyllä me melko usein ollaan naurettu Höntin tapaa opettaa. Hän sanoo olleensa vuosia linja-autonkuljettajana. Vaikka vuosien saatossa on varmaan moni käytönnön ja teoria asia, mutta kaikki asiat Höntti lukee linja-auton- tai rekankuljettajan käsikirjasta tai jostain muusta teoksesta. Vaikka opettajankaan ei tarvitse kaikkia asioita muistaa ulkoa, mutta jotenkin uskomatonta, että KAIKKI asiat pitää tarkistaa eri teoksista. Jotenkin sekin asia ihmetyttää, että meille annettii koululta kirjat lainaksi. Missään vaiheessa Höntti ei maininnut, että kyseisiä kirjoja olisi tarvinnut tunnilla. Sitten kun tuli hetki jolloin käytiin jotain asiaa kyseisistä kirjoista läpi, niin Höntti on ottanut kyseisistä sivuista meille kopiot. Koko aikana vain kahtena kertana me itse ollaan "jouduttu" itse lukemaan tai etsimään tietoa kyseisistä monisteista tai netistä, muuloin Höntti on paasannut asiaa yksinään. Silloinkin kun ollaan "omatoimisesti" etsitty sitä tietoa, niin tiedon löytymiseen on mennyt alle viisi minuuttia aikaa ja loppu tunti ollaan surffailtu netissä. Tämä aamusta iltaa netissä surffailu ei oikein motivoi istumaan tunnilla ja tulemaan Pelloon satojen kilometrien päästä, kun sen surffailun voi tehdä hyvällä omalla tunnolla kotonakin. Välillä Höntti on opetuksessa pihalla pahemmin kuin puliukko. Muutamaan otteeseen kävi niin, että opintoihin tai oppiaineisiin liittyviä asioita kysyttiin, niin tällä viikolla vastaus oli yhenlainen, ensiviikolla ihan toisenlainen. Ollaan tultu siihen tulokseen, ettei sen miehen sanomisiin kannata pätkääkään luottaa. Aina ne on joltain muulta tarkistettava. Sitten jossain vaiheessa, kun taas päästään antamaan palautetta, niin sitä tulee  reilusti, eikä se tule olemaan mitenkäänpäin positiivistä eikä edes neutraalia. Sanottaisko niin, että toivottavasti pojat pitää lupauksensa ja antaa tulla ihan oikeasti täyslaidallisen tuhtia tavaraa. Sekään ei tuo mitään positiivista koulutuksesta, että ollaan pirun paljon kerrattua asioita. Höntti on sitten välillä pohtinut sitä, että mitä kirjoittaa päiväkirjaan. Joten hän on keksinyt sinne vähän jotain uutta tai kirjoittanut sinne asiat vähän toisin sanoin, niin se ei näytä työvoimatoimistolle siltä, että kuinka paljon oikeasti ollaan kerrattu asioita. Kun ollaan Höntistä puhuttu useamman opettajan kanssa, niin rivien välistä on voinut lukea, ettei kovinkaan moni pidä Höntistä laisinkaan. Siihen käsitykseen on tullut muutama muukin meidän porukasta, että muutama koulun opettaja naureskelee Höntin tekemisille takanapäin.

Noh, tässä kun yrittää sinnitellä vielä tämän lopun ajan työharjoittelussa sekä rekkakortin harjoitteluajossa, niin saadaan tämäkin kurssi pakettiin. Lyhyesti sanottuna, taitaa saada koulu melko paljon kuraa niskaan yhden miehen toilailujen johdosta.