Eilen piti taas vaihteeksi poiketa Rovaniemellä. Meillä oli ammattipätevyyskoe. Siinä oli 14 kysymystä ja kaikki oli monivalitatehtäviä. Pääsääntöisesti ne kysymykset oli melko samantapaisia kuin kirjallisessa inssissä. Meidän versiossa maksimi pistemäärä oli 42 ja 32 piti saada, jotta koe olisi hyväksytty. Sain 38 pistettä, joten läpi meni heilahtaen. Heti, kun kokeen tuloksen käsittelee koulun tutkintotoimikunta ja hyväksyy sen, niin sen jälkeen saan sen virallisen linja-autonkuljettajan ammattipätevyyden. Eilen kyllä sanottiin, että milloin se toimikunta kokoontuu seuraavan kerran, oliko se jo ensiviikolla vai vasta kuukauden päästä. Ei sillä muuten olisi kiirettä, mutta olisi kiva, että pääsisin tuon maanantaina alkavan työharjoittelupaikan kaikkia linjoja ajamaan. Tuon työharjoittelupätkän kun saan suoritettua ja selvitettyä, niin sen jälkeen olisin myös ammatillisesti myös linja-autonkuljettaja. Niin pitää tuossa yksi näyttö työharjoittelun aikana järjestää, ennenkuin todistuksen ammatistani saisin. Tärkeintä oli tuo ammattipätevyyden saaminen. Jos jostain palkallista työtä saan pitemmäksi aikaan, niin saattaa kyllä olla aikamoisia vaikeuksia pysyä palkattomassa työharjoittelussa.

Eilen Rovaniemellä juteltiin meidän porukan tilanteesta. Nyt meistä neljästätoista (14) aloittaneesta kolme on saanut ammattipätevyyden suoritettua. Kolmella on mahdollista päästä ammattipätevyyskokeeseen kahden pakollisen teoriapäivän istumisen jälkeen ja kahdella on istuttavaa neljä päivää. Joten eihän se enää pahaltakaan vaikuta, kun vähän yli puolella on mahdollista saada ammattipätevyys. Yhdellä on kyllä se ongelma, että hän on tällä hetkellä Espanjassa hommissa, joten ei ole kovin helpolla tulossa Suomeen muutaman päivän vuoksi. Ja kun kaiken lisäksi häneltä puuttuu taloudellinen ja pimeä ajo sekä liukastelu, eikä niitä ilmeisesti enää tälle keväälle ainakaan Rovaniemellä, joten hänelle käy ohrasesti, kun väliaikainen ammattipätevyys päättyy 11.4.2011 ja sen jälkeen hänellä ei ole mahdollista ajaa linja-autoa ammattimaisesti. Sitten on vielä yksi tapaus. Hänellä on niin paljon poissaoloja pakollisista teoria- ja käytännöntunneilta, että hänen pitäisi käydä koulua vielä kuukausitolkulla. Joten koulu taitaa tehdä päätöksen, että kyseinen henkilö poistetaan koulun listoilta. Jos tästä vetää tiivistelmän, niin neljästätoista (14) kahdeksalla on mahdollisuudet saada ammattipätevyys ja ammattitutkinto .Ei siis yhtään pöllömmin, jos kaikki loput joilla on mahdollisuus skarppata ja paikata, niin käyvät suorittamassa tarvittavat istumiset, niin aloittavasta määrästä 57 prosettia saa ammattipätevyyden. Ammattitutkinnon suorittaminen vaatii vielä muutaman näytön antamista ja työharjoittelun suorittamista. Mutta nehän on helppoja suorittaa, mutta ammattipätevyyden saamisen jälkeen tuo palkaton työharjoittelu ei oikein motivoi, jos palkallisia töitä on tarjolla.

Jos sen verran kuitenkin vielä spekuloisi noitten poikien osalta, niin.....:

- Hän , joka asuu Rovaniemellä, niin hänellä on helppo käydä paikkaamassa tunnit. Joten hän hankkii ammattipätevyyden ja näytöt hän on jo antanut, joten sekin asia on kunnossa.

- Kuopion kaverilla silmissä siintää Hämeenlinnan autokouluopettajakoulutus ja tuosta ammattipätevyydestä hän saa niin paljon lisäpisteitä, joten ammattipätevyyden ja ammattitutkinnon todennnäköisesti suorittaa.

- Tummahipiäinen vahvistus ei todennäköisesti luovuta, kun on alkuun päässyt ja saanut jo ajojortin korotettua ja suoritettua ADR:n ja trukkikortin (ne kaksi vaikeinta meidän koulutuksessa). Kirjallisesta inssistä hän pääsi läpi  viidennellä kerralla ja ajokokeesta neljännellä kerralla. Kaksi yritystä koulu kustansi, loput hän joutui itse kustantaa.

- Herra Himanka todennäköisesti yrittää saada suoritettua ammattipätevyyteen liittyvät jutut, vaikka joutuukin teoriatuntien takia ajamaan satoja kilometrejä. Mutta ammattitutkinto saattaa jäädä vähän vaiheeseen.

- Espanjan viisiitläinen ei todennäköisesti saa ammatipätevyyttä, eikä ammattitutkintoa. Ammattitutkintoon vaadittavat näytöt ei ole häntä tähänkään mennessä juurikaan kiinnostanut ja ne puuttuvat liukastelut yms. ovat jääneet tältä keväältä suorittamatta, eikä niitä tämän hetkisen tiedon mukaan järjestetä kuin vasta syksyllä. Joten hän on tällä hetkellä suurimman epäilyksen alaisena, ettei hän suorita ammattipätevyyttä eikä ammattitutkintoakaan. Ei ainakaan tänä keväänä. Hänellä taitaa olla mahdollisuus suorittaa liukastelut yms. jonkun toisen oppilaitoksessa tai yrityksessä, jossa on mahdollista suorittaa ajokortin lisäksi myös ammattipätevyys. Mutta jos hän menee toisenn oppilaitokseen tai yksityiselle, niin todennäköisesti hän joutuu sen itse kustantamaan.

Joten näitten spekuloitten jälkeen ynnää, niin neljästätoista puolet hankkii ainakin ammattipätevyyden, ammattitutkinto kyllä saattaa jäädä vähän useammalla suorittamatta.

Joten näin: Arska paistaa ja on hyvä mieli!