Siis käämit lämpenee. Kävin taas tänään vanhempieni luona. Isän kanssa meni kaikki ihan normaalisti, mutta äitin kanssa meinaa oikeasti käämit lämmetä ihan kunnolla. Isä oli iloinen minun perjantaisesta onnistumisesta, mutta äiti ei edes halunnut kuulla asiasta yhtikäs mitään. Ei väkisin, jos ei kerta halua kuulla mitä mulle kuuluu tai tapahtuu. En voi pakottaa kuuntelemaan, enkä edes halua kertoakaan, kun asenne on tuollainen. Sitten siskojen kautta saan kuitenkin ensiviikolla kuulla, etten kerro äitille mistään mitään. Aikamoinen noidankehä. Ja sitten äiti kehtaa ihmetellä, että miksi ihmeessä en käy usein, enkä viihdy vanhempieni luona kovinkaan pitkään.

Nytkin tuntui liian pitkältä visiitiltä, kun menin jo perjantaina ja lähdin tänään puolenpäivän aikaan pois. Siinäkin ajassa oli monta tuntia liikaa. Äitin marmatusta en sentään koko aikaa tarvinnut kuunnella, kun eilen vanhemmat kävivät kahdestaan kaupassa, minä ulkoilutin koiran, haravoin pihaa ja kannoin puita sisälle. Perjantaina äiti pyysi minua edes vähäsen haravoimaan pihaa ja kun eilen sitten haravoin puolet etupihasta, niin se oli kuulemma ihan liikaa. Ja tänään sitten kannoin puiita sisälle, niin kannoin kuulemma ihan liikaa, kun vanhempien ei ole pariin päivään pakko kantaa yhtäsainoatakaan halkoa sisälle. Juuri sen takia kannoin reilummin puita sisälle, ettei kahden jalkavaivasen tarvitse kantaa mitään painavaa, vaan saavat keskittyä pari päivää vähän kevyempiin kotitöihin ja koiran ulkoiluttamiseen. Mikään ei taaskaan kelvannut äitille.

Heti, kun äiti sai kuulla, että lähden jo lauantaina saunan jälkeen tai tänään ajoissa omaan kotiin, niin huomasin äitin möksähtävän. Sanoin taas tämän saman vanhan litanian, että minun pitäisi siivota, tiskata ja pestä pyykkiä, mutta äitin mielestä se on pelkkä tekosyy, jotten olisi koko viikonloppua vanhempien luona. Niin joo, kaikki kotityöt minun pitäisi kuulemma tehdä työpäivän päätteeksi, onhan mulla kuulemma aikaa. Niin onhan sitä aikaa, mutta kun on 8-10 tuntia päivässä asiakaspalvelutyössä ja suurimmaksi osaksi liikenteessä, niin sitä alkaa olemaan melko puhki, ettei hirveästi jaksa puurtaa enään kotitöiden parissa. Ihan mieluusti autan vanhempiani silloin tällöin, mutta pitäisi minun pystyä omatkin asiat hoitamaan. Tällaisena päivänä tuntuu tosi vaikealta.