Aina nahkakenkiä olen lankannut, säännöllisen epäsäännöllisesti. Olen usein vähän naureskellut sille väitteelle, että hyvässä lankissa olevat nahkakehgät toimii kuten kumisaapas, eli hylkii vettä. Työkenkiä, kunnon nahkakengät, olen kyllä kunnolla nyt lankannut, välillä ihan kunnon kenkärasvalla. Nyt sitten sain huomata hyvän lankkauksen merkityksen nahkakengissä. Vettä alkoi satamaan keskiviikkona, kun olin matkalla töihin. Vettä tuli hetken aikaa ihan kaatamalla ja olin pyörällä liikenteessä. Tulipahan sitten kastuttua ihan kiitettävästi töihin mennessä. Onneksi en kuitenkaan ihan läpimäräksi kastunut. Kenkien päällä oli kunnon isot vesipisarat, eikä jalat ja sukat tuntuneet olleenkaan kosteilta. Ei tarvinnut kuin pikkaisen ravistella, niin suurinosa vesipisaroista lensi pois kengistä! Takki on onneksi vettähylkivää matriaalia, mutta housut sitten imaisikin ihan kunnolla vettä. Onneksi housut on nopeasti kuivuvaa materiaalia, joten kauan en märissä housuissa joutunut töitä tekemään. Ei edes pahastikaan vilunväreitä tullut, kun joutui melko tiheään aukomaan auton ovea. Mutta oli sitä kuitenkin puolet ajasta sellainen vähän nihkeä olo, olisin kaivannut kuivia vaatteita, mutta ei niitä viitsi kanniskella, kun noin muutoin pystyy työmatkat kulkemaan samoissa vaatteissa kuin mitä töissä käyttää. Eikä nuihin yllättäviin säävaihteluihin osaa koskaan varautua oikein. Eikä tuo vaatteitten vaihto oikein suuresti työpaikalla tällä hetkellä innosta. Autot on useimmiten firman omistajan pihalla, eikä pihalla ole mitään sosiaalitiloiksi sopivaa. Joten vaatteet joutuisi vaihtamaan autossa. Ei se näin kesäaikaan mikään ongelma ole ja harvoin ollaan miesten kanssa yhtäaikaa auton haussa, joten niitten puolesta autossa voisi vaihtaa vaatteet. Mutta ei tuo kaksien vaatteitten kuskaaminen innosta. Sitten talvella on vähän eriasia ja talvella autoja on myös hallilla ja siellä on sosiaalitiloja siihen malliin, että siellä voi säilyttää työvaatteita ja on hyvä mahdollisuus vaihtaa vaatteet. Katsotaan sitten talvella...... Jos sitä nyt öitä vielä ensitalvena tässä firmassa on. Ja kyllä niitä ilmeisesti tulee olemaan, kun tällä hetkelläkin on pientä vajausta kuskien osalta. Mutta ei taida kovin montaa kiinnostaa, kun ei välttämättä töitä ole kuin maksimissaan 15-25 tuntia viikossa.

Koulutus on nyt totaalisesti ohi, kun perjantaina posti toi tutkintotodistuksen. Se vielä pitäisi käydä näyttämässä työvoimatoimistossa. Eihän tuossa kestänytkää kovin kauan, kun koulutus päättyi virallisesti 11.4. ja todistus tuli vasta nyt postissa. No, oli siinä kyllä sekin, että  ulkomaanliikenteen-, tavaran kuljetusten hallinta-, kaukoliikenteenkuljettajan- ja linja-atuokuljetuksen suoritin vasta viimeisellä opiskeluviikolla ja tutkintotoimikunta on vasta toukokuun puolessa välissä kokoontunut ja hyväksynyt suoritukset arviointineen.